
40 let sem delal. Dramatizacije in priredbe Cankarjevega Hlapca Jerneja
Avtor: Aldo Milohnić
Hlapec Jernej in njegova pravica je Cankarjevo delo, ki je verjetno doživelo največ prevodov v tuje jezike….
Preberite več
Stoto obletnico prve uprizoritve Hlapcev obeležujemo nekaj mesecev po izteku Cankarjevega leta. Še vedno se zdi nenavadno, pa tudi tragično, da je ta velika drama – morda najpomembnejša, najbolj slovenska, med Cankarjevimi igrami najbolj politična – na gledališkem odru zaživela šele potem, ko se je avtorjevo življenje končalo. Dramo je napisal z mislijo na »naše sedanje nadvse umazane politične razmere«, na oder pa je prišla šele, ko so se politične razmere temeljito spremenile. A njenega pomena to ni oslabilo; kot resnična umetnina, imajo Cankarjevi Hlapci, zasnovani z angažiranim odnosom do konkretnega trenutka in prostora, moč, da te okoliščine tudi presegajo. Mnogi so v njih prepoznali osrednje vprašanje slovenstva, razumeli in gledališko uresničevali pa so jih na različne načine, ki pričajo o mnogoplastnosti besedila in širini gledališke kreativnosti, pogosto tudi z izostrenim odnosom do lastnega časa in prostora. Stoletje Hlapcev predstavlja bogato zgodovino slovenskega gledališča s široko paleto razmislekov, režijskih poetik in velikih igralskih kreacij. (Diana Koloini, urednica)
Urednica: Diana Koloini
Recenzenta: Maja Šorli in Gašper Troha
Lektor: Andraž Polončič Ruparčič
Izbor slikovnega gradiva: Diana Koloini
Pomoč pri pripravi gradiv: Tea Rogelj
Digitalizacija in priprava slikovnega gradiva za tisk: Andrej Ovsec
Prevod povzetkov: Jana Renée Wilcoxen
Imensko kazalo: Ksenija Kaučič, Diana Koloini in Nina Šturm
Korektorja: Diana Koloini in Primož Jesenko
Oblikovanje in priprava za tisk: Nina Šturm
Na naslovnici: režijska skica Slavka Jana
Dokumenti Slovenskega gledališkega muzeja oziroma Inštituta so v dobrih petdesetih letih svojega izhajanja opravljali pionirsko poslanstvo na enem od ključnih področij slovenske kulturne zgodovine, saj so razsvetljevali temò, v katero je bilo področje zavito, in s tem zapolnjevali tudi vrzel v šolski in splošni izobrazbi. Področje se imenuje slovenska gledališka zgodovina in prav z Dokumenti se je ta disciplina na Slovenskem šele zares formirala. Stota številka Dokumentov izhaja na dan stoletnice krstne uprizoritve Cankarjevih Hlapcev, ki so bili v režiji Milana Skrbinška uprizorjeni 31. maja 1919 v Trstu. S simbolično stotico ozaljšan 31. maj 2019 tako simbolično združuje velike zgodovinske gledališke teme (Cankarja in Hlapce) ter Dokumente, ki so pomniki te zgodovine. (dr. Štefan Vevar, muzejski svetnik)
Ob jubilejni 100. številki Dokumentov
Videoposnetek predstavitve monografije, 31. maja 2019 v SLOGI:
Maloprodajna cena: 18 EUR
16,7 x 24 cm, 252 strani
ISBN 978-961-6860-20-8
COBISS.SI-ID 299996160
Dokumenti Slovenskega gledališkega inštituta, letnik 56, številka 100, ISSN 2463-8277
Izdal: Slovenski gledališki inštitut, Mestni trg 17, 1000 Ljubljana, zanj: Mojca Jan Zoran
Knjiga je izšla v sodelovanju z Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani.
Izdajo knjige sta sofinancirala Javna agencija za raziskovalno dejavnost Republike Slovenije (v okviru ra-ziskovalnega programa Gledališke in medumetnostne raziskave P6-0376 ter v okviru projekta Slovenska literatura in družbene spremembe: nacionalna država, demokratizacija in tranzicijska navzkrižja J6-8259) ter Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.
Za sodelovanje pri zbiranju gradiva se zahvaljujemo Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Uni-verze v Ljubljani, SNG Drama Ljubljana, SNG Maribor, SNG Nova Gorica, Prešernovemu gledališču Kranj, Mestnemu gledališču ljubljanskemu, Slovenskemu stalnemu gledališču v Trstu, Zgodovinskemu arhivu Celje, Sebastijanu Horvatu, Primožu Premzlu in Tei Rogelj.