Pogledi v gledališko zgodovino
Shakespearov Hamlet in Hamlet kot balet
Slovenski gledališki inštitut (SLOGI) in SNG Opera in balet Ljubljana nadaljujemo z novim sodelovanjem te sezone, ki nadgrajuje v minuli sezoni začeto sodelovanje SLOGI in SNG Drama Ljubljana. V ciklu predavanj in pogovorov Pogledi v gledališko zgodovino postavljamo izbrane uprizoritve tekoče sezone obeh ljubljanskih narodnih gledališč v širši zgodovinski, umetniški in družbeni kontekst. Dogodki pred izbranimi premierami ponujajo ekskluzivni vpogled v zbirke SLOGI – Gledališkega muzeja in arhivov gledališč ter občinstvo že pred ogledom predstav spodbujajo k razmisleku o temah in vprašanjih, ki jih odpirajo gledališka dela, njihova kritiška recepcija in uprizoritvena zgodovina. Tokratno predavanje in pogovor z ustvarjalci bosta hkrati napovedala uprizoritev balet Lea Mujića Hamlet, ki snov črpa iz proslavljenega Shakespearovega dramskega besedila Hamlet, glasbeno pa se je avtor naslonil na dela Petra Iljiča Čajkovskega in Camilla Saint-Saënsa ter bo 20. februarja 2025 premierno zaživel na odru SNG Opera in balet Ljubljana.
Hamlet …
Takoj po Svetem pismu največkrat izdano delo, prevedeno v večino jezikov, sto in stokrat citirano in obravnavano. Njegovo univerzalno sporočilo že več kot 420 let navdihuje dramatike, pesnike, filozofe in slehernike …
Živi tudi v zavesti tistih, ki ga niso nikoli prebrali ali si ga ogledali …
Enciklopedije Hamleta opisujejo kot »legendarnega danskega princa« in nas opominjajo, da ni bil resnični zgodovinski lik – očitno je to potrebno …
Tako kot velja za Mono Lizo, privlači vedno nove generacije, ki v delu prepoznavajo odsev lastnega časa in družbe …
In tako naprej in tako naprej …
Tragedija o večnih človeških vprašanjih, o kateri bi težko povedali kaj novega, čeprav nam ima še toliko povedati.
Shakespeare je tragedijo Hamlet napisal leta 1600 ali 1601 (leta 1603 je izšla v knjižni obliki, najbrž je šlo za piratsko izdajo). Leta 1788 so v Benetkah po tem Shakespearovem delu prvič uprizorili balet – italijanski baletni mojster Francesco Clerico (1755–1838) je zasnoval glasbo in koreografijo za tragično-pantomimski balet v petih dejanjih Amleto. Pozneje je Shakespearova tragedija o danskem princu navdihnila vedno nove in nove koreografije ter jih navdihuje še danes.
Na slovenskih poklicnih odrih so Hamleta kot balet prvič in doslej edinkrat uprizorili leta 1975 v SNG Opera in balet Ljubljana. Režijsko in koreografsko ga je zasnoval lanski Prešernov nagrajenec, dr. Henrik Neubauer. Odločil se je za postavitev baleta v petnajstih slikah na glasbo nemškega skladatelja Borisa Blacherja (ki je nastala v sredini 20. stoletja). Ljubljanska postavitev je bila hkrati krstna uprizoritev tega baleta v Jugoslaviji.
Po petdesetih letih bo Hamlet znova zaživel na slovenskem baletnem odru, in sicer v koreografski upodobitvi Lea Mujića. Glasbeno se je koreograf naslonil na Petra Iljiča Čajkovskega in Camilla Saint-Saënsa. Mujićev Hamlet so krstno uprizorili novembra 2023 na odru HNK v Zagrebu.
V okviru tokratnih Pogledov v gledališko zgodovino bomo 14 dni pred premiero predstavili Shakespearovo tragedijo: vire, iz katerih je zajemal dramatik, elizabetinsko dobo in gledališče, vprašanja, ki jih odpira ta »drama vseh dram«, ter pomen, ki ga ima za slovensko gledališko zgodovino. Z baletnima plesalcema Janezom Mejačem in Vojkom Vidmarjem, ki sta leta 1975 nastopila v naslovni vlogi, bomo spregovorili o prvi slovenski baletni postavitvi Hamleta, koreograf nove uprizoritve Leo Mujić pa nam bo pomagal odstreti pogled na nastajanje najnovejšega baleta Hamlet. Dogodek sta zasnovali Sonja Kerin Krek (SNG Opera in balet Ljubljana) in mag. Tea Rogelj (SLOGI), ki ga bosta tudi povezovali.
Število sedežev je omejeno. Brezplačne vstopnice rezervirate s sporočilom na blagajna@opera.si ali osebno pri blagajni Opere.

Foto: arhiv SNG Opera in balet Ljubljana / Darja Štravs Tisu