Amfiteatrov
mednarodni znanstveni simpozij
Avantgardna umetnost, gledališče in revolucioniranje razmerja med periferijo in središčem
9.–11. oktober 2024
Slovenski gledališki inštitut, Ljubljana
Raziskovalna skupina UL AGRFT je skupaj z znanstveno revijo Amfiteater, Slovenskim gledališkim inštitutom ter Slovenskim društvom za estetiko v okviru raziskovalnega programa UL AGRFT Gledališke in medumetnostne raziskave (P6- 0376) pripravila mednarodni znanstveni simpozij na katerem bo sodelovalo več kot 25 tujih in domačih strokovnjakov ter umetnikov. Cilj simpozija bo mapirati različne geografske in zgodovinske poskuse revolucioniranja razmerja med periferijo in središčem v Evropi in zunaj nje. Najprej v času zgodovinskih avantgard 1920-ih let, potem neoavantgard 1960-ih in 1970-ih let, postavantgard ob prelomu tisočletja in končno sodobnih radikalnih odrskih praks po prelomu tisočletja. Preverili bomo, ali so v različnih nacionalnih, političnih in estetskih kontekstih neoavantgarde, postavantgarde in sodobna angažirana umetnost ponovno obudile nekaj osnovnih idej konstruktivističnih, futurističnih, ekspresionističnih, nadrealističnih, suprematističnih in drugih utopičnih vizij.
Nekaj tematskih vprašanj, ki bi jih radi naslovili:
• Kako misliti evropsko gledališko avantgardo z današnje perspektive?
• Kako so se in se tudi danes avantgarde upirajo asimetriji mednarodnih umetniških sil ter revolucionirajo odnos med periferijo in središčem?
• V kakšnem stanju so danes raziskave vzhodnoevropskih in srednjeevropskih avantgard?
• Se je zemljevid evropskih gledaliških avantgard v zadnjih desetletjih razsrediščil? Kako? Do katere mere?
• Kako je z avtonomijo umetnosti v razmerju med avantgardo in družbo?
• Kako se estetske avantgarde povezujejo z družbenimi gibanji, preteklostjo, sedanjostjo in prihodnostjo?
Vabimo raziskovalce, praktike, študente in zainteresirano javnost, da da se nam pridružijo s svojimi pogledi na mednarodnem znanstvenem simpoziju, ki bo potekal v Ljubljani. Delovna jezika simpozija bosta slovenščina in angleščina.
Sreda, 9. oktober 2024
13.30: Pozdravna nagovora
prof. mag. Žanina Mirčevska, Akademija za gledališče, radio, film in televizijo, Univerza v Ljubljani
dr. Gašper Troha, Slovenski gledališki inštitut
14.00
Plenarno predavanje
Aleksandra Jovićević: Od kod prihajate?
14.40: diskusija
15.00: odmor za kavo
15.15
Prvo zasedanje
Moderator: Gašper Troha
Hanna Veselovska: Iz generacije v generacijo: avantgardni in neoavantgardni vizionarji ukrajinskega gledališča
Kristina Pranjić: Decentralizacija avantgarde in omrežje jugoslovanskega dadaizma
Mojca Puncer: Projekt Noordung in skrb za avantgardno dediščino: premeščanje razmerja med periferijo in centrom
16.15: diskusija
16.30: odmor za kavo
17.00
Drugo zasedanje
Moderatorka: Maja Murnik
Valentyna Chechyk: Avantgardna scenografija v Ukrajini: Vadim Meller
Narvika Bovcon, Aleš Vaupotič: So novi mediji utelešenje avantgard? Tehnoperformans in socializacija
Tery Žeželj: Izmuzljive prakse periferije: umetniška praksa in mreženje Bogdanke Poznanović skozi perspektivo reke
17.40: diskusija in odmor za kavo
18.00–18.45
Panel: predstavitev knjige
Polona Tratnik (ur.): The European Avant-Garde – A Hundred Years Later (Brill, 2024)
Četrtek, 10. oktober 2024
09.30
Plenarno predavanje
Dariusz Kosiński: Uprizarjanje puščavništva: taktike politike periferije in središča pri Jerzyju Grotowskem
10.10: diskusija
10.20: predstavitev knjige:
Dariusz Kosiński (ur.): A Lexicon of the Central-Eastern European Interwar Theatre Avant-Garde (Perfomance Research Books, 2024)
10.45: odmor za kavo
11.00
Tretje zasedanje
Moderator: Tomaž Toporišič
Lada Čale Feldman: Vzvišeno obrobje: zapleteni primer študentskega gledališča Lero v Dubrovniku na Hrvaškem
Valentina Hribar Sorčan: Atmosfera v avantgardnem gledališču
Ana Kocjančič: Odmevi stilov moderne umetnosti in evropskih zgodovinskih gledaliških avantgard na scenografije Vasilija Uljaniščeva na odrih ljubljanske Opere in Drame v letih 1930–1934
12.00: diskusija
12.15–13.30: odmor za kosilo
13.30
Četrto zasedanje
Moderatorka: Barbara Orel
Maja Murnik: Razumevanje prostora v nekaterih postavantgardnih umetniških projektih
Nika Leskovšek: Prispevek k vojni in nasilju ter odmik stran: nasilni odmevi (historičnih) avantgard v jugoslovanskih uprizoritvenih umetnostih in njihove alternative v feminističnem performansu
Knut Ove Arntzen: Od zgodovinske avantgarde k postavantgardi na Norveškem in v Skandinaviji, 1920–2010
14.30: diskusija
15.00: odmor za kavo
15.15
Peto zasedanje
Moderator: Gašper Troha
Barbara Orel: Neodvisno gledališče Frana Žižka: dialog s praško avantgardo
Nenad Jelesijević: Eksotika avantgarde
Samo Oleami: Kako smo iskali neoavantgardo in jo zgrešili
16.15: diskusija
16.30: odmor za kavo
17.00
Šesto zasedanje
Moderator: Aldo Milohnić
Darko Štrajn: Diskontinuiteta, disrupcija in subverzija kot gledališke geste
Lela Angela Mršek Bajda: Avantgarda in subkultura v subverziji obrobja in središča
Gašper Troha: Peter Božič in vprašanje avtentične gledališke avantgarde na Slovenskem v drugi polovici 20. stoletja
18.00: diskusija
18.30: odmor za kavo
19.00: zaključna diskusija drugega dne
Petek, 11. oktober 2024
09.30
Plenarno predavanje
Tomaž Toporišič: Kako revolucionirati odnos med periferijo in središčem: trije zgodovinski avantgardni cikli med vzhodom, zahodom, jugom in severom
10.10: diskusija
10.30: odmor za kavo
10.45
Sedmo zasedanje
Moderator: Jakob Ribič
Krištof Jacek Kozak: Usodna ženska slovenskega dramskega modernizma
Sanita Duka: Flânerstvo kot strategija prenosa revolucionarnih idej avantgard: ustvarjalno soavtorstvo Asje Lācis in Walterja Benjamina
Petra Ježková: Album enega od njih kot izvirni vir za raziskovanje češke gledališke avantgarde
Aldo Milohnić: Václav Vlček, Lidija Wisiak in Prampolinijevo futuristično gledališče
12.00: diskusija
12.30: zaključna diskusija simpozija
Arhivski video posnetki simpozija
Vodja simpozija: Tomaž Toporišič
Pripravljalni odbor: Tomaž Toporišič, Gašper Troha, Polona Tratnik, Aldo Milohnić, Barbara Orel in Maja Murnik.
Simpozij organiziramo:
Slovenski gledališki inštitut (SLOGI) je nacionalni javni zavod, ustanovljen leta 2014 kot pravni naslednik Slovenskega gledališkega muzeja. Poslanstvo inštituta je razvoj gledališke kulture in promocija gledališke umetnosti, ki se uresničuje z raziskovanjem, preučevanjem, interpretiranjem, promoviranjem, ohranjanjem, dokumentiranjem in predstavljanjem slovenske gledališke kulture, gledališke dediščine ter gledališke umetnosti v slovenskem in mednarodnem prostoru.
Akademija za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani (UL AGRFT) opravlja izobraževalno, umetniško in raziskovalno delo v polju gledališča, radia, filma in televizije. Od ustanovitve leta 1945 do leta 1975 je delovala kot samostojni visokošolski zavod z rektorjem, nato pa je postala članica ljubljanske univerze.
Amfiteater je znanstvena revija, ki objavlja izvirne članke s področja scenskih umetnosti v širokem razponu od dramskega gledališča, dramatike, plesa, performansa do hibridnih umetnosti. Avtorji in avtorice lahko analizirajo oblike in vsebine umetnin ter umetnostnih pojavov s področja scenskih umetnosti, njihovo zgodovino, sedanjost in prihodnost ter razmerje do drugih umetnostnih področij in širšega (družbenega, kulturnega, političnega …) konteksta.
Slovensko društvo za estetiko (SDE) že od ustanovitve leta 1983 v svojo dejavnost vključuje strokovnjake heterogenih disciplinarnih usmeritev pri proučevanju vprašanj umetnosti, kulture in družbe (zlasti na presečiščih med filozofijo, umetnostno zgodovino, sociologijo, kulturnimi študiji in študiji vizualne kulture), kar se kaže že s samim izborom tem v okviru redne konferenčne dejavnosti društva. Ne glede na pestrost obravnavanih tem in pristopov pa je skupna implicitna predpostavka ostajala filozofska estetika.
Simpozij pripravljamo v sodelovanju z UL AGRFT v okviru raziskovalnega programa UL AGRFT Gledališke in medumetnostne raziskave (P6- 0376), ki ga sofinancira Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije (ARIS) iz državnega proračuna.