Revenge (1926)

Drama v enem dejanju

V knjižnici Slovenskega gledališkega inštituta imamo dva izvoda tipkopisa drame Revenge. Prvi izvod ima v desnem zgornjem kotu napis sufler in letnico 1926. V seznamu oseb imata oba izvoda izpisano zasedbo. Duplikat ima žig Izposojevalnice kostumov Danilo, pod njim pa rokopisno opombo (V N. Yorku 1926):

Ohranjeno je tudi Kristanovo pismo Avgusti Danilovi, ki je, tako kot Kristan, leta 1926 živela v ZDA. Kristan Avgusto in njeno hčerko Silvo vabi na svoj dom. Skupaj naj bi prebirali pravkar dokončano besedilo. Pridružil naj bi se jim še igralec Rajner Hlača. Rezultat teh dogovorov je bila newyorška uprizoritev, v kateri so nastopili tudi Kristan, obe Danilovi in bivši intendant tržaškega gledališča, Rajner Hlača, ki mu je Kristan namenil vlogo negativca, sam pa je odigral vlogo tragičnega junaka.

The writer, journalist and politician Etbin Kristan (1867 – 1953) was strongly connected with Slovenian theatre. He was a translator of dramatic texts, a theater critic, an actor and director, a member of the Drama Society, a lecturer at a drama school, an author of articles on drama and theater, and above all a playwright. His first plays Loyalty (1897) are still following The will (1902), Ljubislav (1906), Kato Vranković (1909), Reigning and Self-ownership (1910), Factory (1912), First meeting (1912), one-act plays Success, Who's crazy? and Club resignation, also published under the common title From Pavlih's legacy (1912). Pred prvo svetovno vojno, po zaprtju Deželnega gledališča v sezoni 1913/14, je odšel v ZDA. Po vojni se je za kratek čas vrnil v novonastalo Jugoslavijo in bil na listi Socialdemokratske stranke izvoljen v Jugoslovansko skupščino. Kmalu se je kot kraljevi komisar za izseljence vrnil v Združene države, vendar je bil že 1927 razrešen te funkcije. V ZDA je ustanovil in tri desetletja vodil Slovensko republikansko združenje in deloval kot časnikar ter kulturnik. Med drugim je bil tudi predsednik Slovensko-ameriškega narodnega sveta in urednik časopisa Cankarjev glasnik (Cleveland).

Domov se je vrnil tik pred smrtjo. V ZDA je napisal še drame Bomb in the factory (1915), Ne da se prevariti (1918), Revenge (1926), Master (1937),  At the last hour (1937), A rekindled memory (1938), Silk stockings (1939), On the birth chest (1942) and For a new world (1949).

Enodejanka Revenge se dogaja v salonu kneginje Trubnove v New Yorku, kjer jo obiskujejo prijatelji: Američanka, Rus in Slovenec, njen rojak, kajti pred poroko se je pisala Belič in je prišla v Ameriko kot mlada izseljenka. Kneginja ga, ker naj bi njegov oče onesrečil njeno mater, kar se na koncu izkaže za zmoto,  s pomočjo spletk pahne v obup: zaradi razburjenja in razočaranja mladi slikar doživi napad in umre. Kristana je v oblikovanju značaja glavne junakinje gotovo navdihoval tudi njegov veliki vzor Ibsen, čeprav se je z Maščevanjem bolj približal Strindbergovim junakinjam. Podobno osebo, mačeho, srečamo že v Kristanovem zgodnjem delu, v drami The will. Kneginjino obnašanje zaradi muhavosti in zmedenosti sicer res spominja na ravnanje Ibsenovih ženskih likov, vendar je njena iracionalnost popolnoma podrejena zlu. Hudobni ženski pomaga izprijeni Rus, Ivan Nikolajevič Čibjakov. Kneginja mu v zameno za njegovo sprevrženo pomoč obljubi zakon, a na koncu spozna, da ljubi moškega, ki ga je pravkar izmučila do smrti. Uničenje nesrečnega slikarja in nesojenega arheologa jima ne da nikakršnega zadoščenja, temveč ju pahne v obup, kajti  Trubnova na koncu spodi Čibjakova in jadikuje v brezmejni žalosti.

Drama je bila objavljena v reviji Borec (letn. 54, št. 598/602, 2002, str. 105-131).

 

 

 

Search by content

Search
Skip to content