Tokratni zvezek Amphitheater prinaša pester konglomerat besedil, tako po tematikah kot zvrsteh.
Zvezek uvajajo štiri razprave. Tomaž Toporišič se v prvi loteva premisleka o avantgardah. Obravnava jih skozi prizmo razmerij med središčem in obrobjem Srednje in Vzhodne Evrope, pri čemer izhaja iz predpostavke, da srednje- in vzhodnoevropskih avantgard ne smemo razumeti kot nepopolne derivate gibanj iz velikih zahodnih središč, temveč kot samostojne, avtentične izraze. Razprava seže od zgodovinskih avantgard v dvajsetih in tridesetih letih prejšnjega stoletja (predvsem zenitizem in konstruktivizem) prek neoavantgard k (slovenski) retroavantgardi proti koncu dvajsetega stoletja, ki ni le oživila nekaterih prvotnih idej, temveč je hotela tudi eksplicitno ustvariti alternativne zemljevide evropske umetnosti.
Andrej Leben analizira pestro gledališko dejavnost koroških Slovenk in Slovencev, katere velik del danes poteka na dvo- in večjezični osnovi. Avtor se osredotoča na oris sodobne koroške slovenske, dvo- in večjezične gledališke scene, njenih struktur, dejavnosti in uprizoritvenih praks, posveča pa se tudi vprašanju, kako te raznovrstne prakse pojmovno in konceptualno zaobjeti. Tako podaja prve teoretizacije tega tako gledališkega kot kulturno-sociološkega pojava.
Tematika razprave Irine Lešnik Jeras sega na področje gledališke pedagogike, pri čemer se osredotoča na t. i. dramo v izobraževanju, ki ima poleg vzgojno-izobraževalnih tudi estetske oz. umetniške cilje. Kot procesno naravnana ne predvideva končne uprizoritve oziroma predstave, največ časa pa posveča dogovarjanju in strukturiranju pomenov. Avtorica pregleda in kritično ovrednoti terminologijo, zgodovino in različne opredelitve tega učnega pristopa, razpravlja pa tudi o pojmu gledališča v izobraževanju ter ovrednoti stanje v Sloveniji.
Objavljamo preostali besedili, ki sta nastali v okviru Amfiteatrovega simpozija, ki je na temo »Theatrical experiment in Slovenia (1966–1986) and its echoes« oktobra 2022 potekal v Slovenskem gledališkem inštitutu v Ljubljani, in sicer razpravo in intervju. V razpravi se Milena Mileva Blažić loteva analize mladinske dramatike Andreja Rozmana Roze, zlasti njegove priredbe Shakespearovega Sna kresne noči (1999). S pomočjo primerjalne analize obeh tekstov v Rozmanovi priredbi ugotavlja elemente eksperimentalnega gledališča, pa tudi odzvanjanje Bahtinove teorije karnevala. Stalnice Rozmanovega dela so tako večnaslovniškost, večpomenskost ter priredbe.
V okviru tematike gledališkega eksperimenta na Slovenskem in njegovih odmevov objavljamo tudi obsežen intervju z režiserjem Iztokom Toryjem, v katerem se intervjuvanec ozre na nenavadne in nepredvidljive poti svojega ustvarjanja. Pogovor je pripravil Primož Jesenko.
Jana Pavlič je napisala tekst o besedilih z (geo)politično tematiko iz srede osemdesetih let: operni libreto Alice Goodman za opero Nixon na Kitajskem obravnava v kontekstu sodobne ameriške opere, primerja pa ga tudi s politično dramo Strašna, a nedokončana zgodba Norodoma Sihanuka, kralja Kambodže, ki jo je posebej za uprizoritev Ariane Mnouchkine leta 1985 napisala Hélène Cixous.
Številko sklepata dve knjižni recenziji: v prvi Boris Kern obravnava zbornik Govor in prostor urednic Katarine Podbevšek in Nine Žavbi, v drugi pa Jakob Ribic premišljuje o Gledališču in vojni Zale Dobovšek.
Revijo je uredila Maja Murnik.
Razprave
Tomaž Toporišič
Trst, Ljubljana, Zagreb in Beograd med obrobjem in središčem: od zgodovinskih do neo-, post- in retroavantgard
Trieste, Ljubljana, Zagreb and Belgrade between Periphery and Centre: From Historical Avant-Gardes to Neo-, Post- and Retro-Avant-Gardes
Andrej Leben
Sodobno slovensko, dvo- in večjezično gledališče v koroškem kontekstu
Contemporary Slovenian Bilingual and Multilingual Theatre in the Context of Carinthia
Irina Lešnik Jeras
Gledališka pedagogika: ko drama postane učni pristop
Theatre Pedagogy: When Drama Becomes a Learning Approach
Milena Mileva Blažić
Gledališki eksperiment na Slovenskem (1966–1986) in njegovi odmevi v mladinski dramatiki – Andrej Rozman Roza
The Theatre Experiment in Slovenia (1966–1986) and Its Echoes in Youth Drama – Andrej Rozman Roza
Intervju
Iztok Tory
Na koncu imaš samo obleko brez žepov
Esej
Jana Pavlič
Recenzije
Boris Kern
O determiniranosti govora s prostorom (K. Podbevšek, N. Žavbi, ur.: Govor in prostor)
Jakob Ribic
Estetika in etika, gledališče in vojna (Z. Dobovšek: Gledališče in vojna)
Instructions for authors
Call for Papers
Arhivski posnetek predstavitve 2. številke 11. letnika revije Amfiteater, 14. 12. 2023 v Slovenskem gledališkem inštitutu
Editor-in-Chief: dr. Maja Murnik (Institute for New Media)
Editorial Board: dr. Zala Dobovšek (University of Ljubljana), M.Sc. Primož Jesenko (Slovenian Theater Institute), dr. Matic Kocijančič (Slovenian Theater Institute), prof. dr. Bojana Kunst (Justus-Liebig-Universität Gießen, DE), assistant professor dr. Blaž Lukan (University of Ljubljana), Assoc. prof. dr. Aldo Milohnić (University of Ljubljana), Ph.D. Gašper Troha (SLOGI), editor. prof. dr. Barbara Orel (University of Ljubljana), editor. prof. dr. Mateja Pezdirc Bartol (University of Ljubljana), Ph.D. Maja Šorli (University of Ljubljana), Ed. prof. dr. Tomaž Toporišič (University of Ljubljana)
International Editorial Board: Mark Amerika, MFA (University of Colorado, US), Marin Blažević, PhD, Assoc. Prof. (Sveučilište u Zagrebu, HR), Ramsay Burt, PhD (De Montfort University, GB), Joshua Edelman, PhD (Manchester Metropolitan University, GB), Jure Gantar, PhD (Dalhousie University, CA), Anna Maria Monteverdi, PhD (Università degli Studi di Milano, IT), Janelle Reinelt, PhD (The University of Warwick, GB), Anneli Saro, PhD (Tartu Űlikool, EE), Miško Šuvaković, PhD, Prof. (Univerzitet Singidunum, RS), Stephen Elliot Wilmer, Prof. (Trinity College Dublin, IE)
Co-Publisher: Slovenian Theater Institute (for Gašper Troha, director) and Publishing House of the University of Ljubljana (for Gregor Majdič, rector of the University of Ljubljana)