Dogodki SLOGI

Alenka Bartl, kostumografka, razstava

Alenka Bartl ima za seboj izjemno bogato ustvarjalno kariero. Še pred diplomo na Akademiji uporabnih umetnosti v Beogradu je v zgodnjih petdesetih letih prejšnjega stoletja zasnovala prve dramske, operne in baletne kostumografije v Slovenskem narodnem gledališču v Ljubljani – bila je ena prvih slovenskih poklicnih kostumografk z univerzitetno izobrazbo iz likovne umetnosti in kostumografije.

 

V petinpetdesetih letih je zasnovala več kot 500 gledaliških kostumografij, sodelovala pri kakih štiridesetih filmskih in televizijskih produkcijah ter postavila temelje slovenske katedre za kostumografijo – kot redna profesorica je zaznamovala generacije študentov Akademije za gledališče, radio, film in televizijo ter Akademije za likovno umetnost v Ljubljani.

 

Znatno je pripomogla k uveljavitvi kostumografije kot samostojne umetniške zvrsti na Slovenskem in tudi v nekdanji Jugoslaviji; prav na njeno pobudo so na Festivalu jugoslovanskega igranega filma v Pulju uvedli zlate arene tudi za kostumografijo.

 

Kostumske skice Alenke Bartl (v zasebnih zbirkah in Ikonoteki SGM jih je po zdaj znanih podatkih ohranjenih več kot 5000) oziroma njihova upodobitev – dramski, operni, baletni ter filmski in televizijski kostumi – razodevajo inteligentno, instinktivno, pogosto duhovito in radoživo, predvsem pa vselej radovedno in iskateljsko umetnico. V njih je znala hkrati slediti sporočilnosti avtorske predloge, režijski interpretaciji, psihologiji oziroma dramaturški karakterizaciji likov in ujeti tudi značaj interpreta, tistega, ki kostum »nosi«. V skicah (in kostumih) je vedno spretno in premišljeno združevala (umetnostne) zgodovinske sloge, ki jih je narekovala predloga, z estetiko časa, v katerem je gledališka oziroma televizijska ali filmska stvaritev nastala.

 

Alenka Bartl je s svojimi stvaritvami sodelovala na številnih pomembnih domačih in tujih festivalih in razstavah (ob Praškem kvadrienalu velja omeniti vsaj še odmevni mednarodni razstavi v Tokiu in Šanghaju) ter zanje prejela številne nagrade in priznanja, med njimi nagrado Prešernovega sklada (1972) in Prešernovo nagrado za življenjsko delo (1989).

 

Slovenski gledališki muzej je s pregledno razstavo umetničinega opusa zaznamoval 60. obletnico delovanja.

 

Vodji projekta: Ivo Svetina; Francka Slivnik * Zasnova in postavitev razstave: Andrej Stražišar * Kustosinja razstave: Tea Rogelj * Izbor skic: Alenka Bartl (s pomočjo Tee Rogelj) * Besedila na razstavi: Tea Rogelj, Ivo Svetina * Lektorica: Jana Lavtižar * Prevod v angleščino: Maja Visenjak Limon * Koordinacija: Marja Lorenčak Kiker * Konservatorsko-restavratorska priprava gradiva: Tina Buh * Digitalizacija in popisi kostumskih skic: Dušan Nelec, Ana Perne in Tea Rogelj * Tehnična organizacija: Jože Raspet in tehnična ekipa Narodne galerije ter Dušan Nelec, Slovenski gledališki muzej * Dokumentarna filma Gospa, ki z oblačenjem slači in Legende velikega in malega ekrana: Alenka Bartl, kostumografinjasta nastala po scenariju in v režiji Slavka Hrena ter produkciji RTV Slovenija v letih 2011 in 2012. Sestavni del projekta je bil tudi Poklon kostumografki Alenki Bartl (predvajanje filma V začetku je bil greh, filmskega debuta kostumografke Alenke Bartl, v dvorani Slovenski kinoteke). Pri pripravi razstave so sodelovali: Slovenska kinoteka, RTV Slovenija, Tehniški muzej Slovenije, Gledališki atelje SNG Opera in balet Ljubljana in SNG Drama Ljubljana

 

 

Vsi dogodki

Iskanje po vsebini

Iskanje
Preskoči na vsebino
SLOGI
Pregled zasebnosti

To spletno mesto uporablja piškotke, da vam lahko zagotovimo najboljšo možno uporabniško izkušnjo. Podatki o piškotkih so shranjeni v vašem brskalniku in opravljajo funkcije, kot je prepoznavanje, ko se vrnete na naše spletno mesto, in pomagajo naši ekipi razumeti, kateri deli spletnega mesta se vam zdijo najbolj zanimivi in uporabni.